Εκπαίδευση & Δεξιότητες ως Αναπτυξιακοί Πυλώνες
Η εκπαίδευση και οι δεξιότητες, στον πυρήνα της αναπτυξιακής προοπτικής της Ελλάδας εν μέσω ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, βρέθηκαν στο επίκεντρο της ημερίδας με θέμα «Εκπαίδευση και Δεξιότητες ως Αναπτυξιακοί Πυλώνες: Διεθνή Παραδείγματα, Βέλτιστες Πρακτικές και η Εφαρμογή τους στην Ελλάδα», που διοργάνωσε την Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025 η Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών (Ε.ΕΝ.Ε) σε συνεργασία με το BCA College. Καταξιωμένοι εκπρόσωποι της επιχειρηματικής, ακαδημαϊκής, πολιτικής και ερευνητικής κοινότητας ανέδειξαν το κρίσιμο ζήτημα της στρατηγικής επένδυσης στο ανθρώπινο κεφάλαιο, την ανάγκη υιοθέτησης της φιλοσοφίας και πρακτικής της δια βίου μάθησης και της σύνδεσης του ανθρώπινου ταλέντου με τις καινοτόμες τεχνολογίες, αναλύοντας τις προκλήσεις και προτείνοντας εφαρμόσιμες λύσεις.
Στον εναρκτήριο χαιρετισμό του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του BCA College κ. Χάρης Δασκαλάκης τόνισε την ανάγκη μαζικής επανεκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού και νέων μορφών συνεργασίας μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας. «Η κατάλληλη στιγμή για μαζική επανεκπαίδευση είναι τώρα, αν θέλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί. Η Ευρώπη και η Ελλάδα έχουν μπροστά τους μια μεγάλη ευκαιρία. Είναι η ώρα για στοχευμένη επανεκπαίδευση σε δεξιότητες της εποχής. Το timing είναι τώρα», σημείωσε, προσθέτοντας ότι το BCA ήδη εφαρμόζει διεπιστημονικά προγράμματα και ενσωματώνει τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης δεδομένων στη μαθησιακή διαδικασία.
Τις εργασίες άνοιξε ο Chief Economic Advisor της Ε.ΕΝ.Ε κ. Γιώργος Κεφαλογιάννης, αναφέροντας ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη όσον αφορά τη συμμετοχή ενηλίκων σε μη τυπική εκπαίδευση (16,9%) και τις επιχειρήσεις που προσφέρουν ICT training (13,4%). Υπογράμμισε το υψηλό κόστος της αδράνειας και πρότεινε φορολογικά ουδέτερη επιδότηση για επενδύσεις των επιχειρήσεων σε reskilling και upskilling. Όπως είπε, είναι κρίσιμο η Ελλάδα να επενδύσει ουσιαστικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσα από συστηματικό upskilling και reskilling εντός των επιχειρήσεων. Οι εταιρείες, σημείωσε, πρέπει να προσφέρουν πιστοποιημένα προγράμματα από διεθνώς αναγνωρισμένους παρόχους και οι εργαζόμενοι να ανταμείβονται με αυξήσεις βάσει παραγωγικότητας — χωρίς φορολογική επιβάρυνση για τους εργοδότες.
Στον μετασχηματισμό της Δημόσιας Διοίκησης με εργαλεία τεχνολογίας αιχμής αναφέρθηκε η Υφυπουργός Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη, συνομιλώντας με τον Γενικό Διευθυντή της Ε.ΕΝ.Ε κ. Παύλο Ευθυμίου. Η κ. Χαραλαμπογιάννη επεσήμανε ότι η μεταρρύθμιση του Δημοσίου είναι μια σύνθετη πρόκληση, καθώς αφορά ένα ετερογενές σύνολο 595.000 υπαλλήλων και πλήθος διαφορετικών υπηρεσιών. Μέχρι το 2022, η έννοια των δεξιοτήτων στην αξιολόγηση των υπαλλήλων ήταν αφηρημένη. Πλέον, έχει καθιερωθεί ενιαίο πλαίσιο 9 δεξιοτήτων (π.χ. προσανατολισμός στον πολίτη, ομαδικότητα), πάνω στο οποίο βασίζεται η αξιολόγηση, με στόχο τη συνεχή βελτίωση.
Έως σήμερα:
• 154.000 εκπαιδεύσεις έχουν ολοκληρωθεί, με στόχο άλλες 100.000.
• Από το 2019, το σύστημα αξιολόγησης μετασχηματίστηκε: από μηδενικούς στόχους και 97% άριστους, το 2023 υπήρχαν 155.000 στοχοθεσίες και το 2024 έφτασαν τις 185.000. Με τη βοήθεια ΤΝ, μόνο 16.000 υπάλληλοι αξιολογήθηκαν τεκμηριωμένα ως υψηλής απόδοσης.
• 65.000 πολίτες συμμετείχαν στη μεγαλύτερη έρευνα ικανοποίησης για δημόσιες υπηρεσίες: οι ψηφιακές υπηρεσίες του gov.gr έλαβαν την υψηλότερη βαθμολογία, με ισχυρή παρότρυνση για περαιτέρω ψηφιοποίηση.
Παράλληλα, το Υπουργείο κατέγραψε για πρώτη φορά 3.890 διοικητικές διαδικασίες, με εκατοντάδες βήματα και χιλιάδες δικαιολογητικά. Με χρήση ΤΝ, θα αναλυθούν και θα απλοποιηθούν για την αποφυγή επικαλύψεων και τη δημιουργία ανθεκτικού διοικητικού μοντέλου. «Αλλάζουμε το μοντέλο, αλλάζουμε την κουλτούρα στο δημόσιο», κατέληξε η Υφυπουργός.
Εκπαίδευση για το Μέλλον
Η ανάγκη για εκπαιδευτική κουλτούρα βασισμένη στη διαρκή μάθηση, τη διαθεματικότητα και την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική και επαγγελματική καθημερινότητα, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, τονίστηκε σε συζήτηση που συντόνισε η δημοσιογράφος της ΕΡΤ κ. Ελίνα Κολύβα.
Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια ως Μοχλοί Ανάπτυξης
Στονέο θεσμικό πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση, τις ευκαιρίες που δημιουργούνται για τα δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα και τις δυνατότητες προσέλκυσης φοιτητών και ερευνητών διεθνώς επικεντρώθηκε συζήτηση που συντόνισε ηΔιευθύντρια Ερευνών της διαΝΕΟσις κ. Φαίη Μακαντάση.
Ανάπτυξη, Καινοτομία & Brain Gain
Τη σημασία ενός σταθερού οικοσυστήματος καινοτομίας, πανεπιστημιακής αριστείας και πρόσβασης στη χρηματοδότηση ως παραγόντων επιστροφής ταλέντου και διατήρησης υψηλής προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία ανέδειξε στη συζήτηση του με τον Γενικό Διευθυντή της Ε.ΕΝ.Ε κ. Παύλο Ευθυμίου ο κ. Μάρκος Βερέμης, Partner στη Big Pi Ventures. Υπογράμμισε την ταχύτητα των τεχνολογικών εξελίξεων και την ανάγκη δημιουργίας περιβάλλοντος σταθερότητας και αξιοκρατίας για την ενίσχυση της επιχειρηματικής καινοτομίας. Όπως είπε, τα τελευταία 5-7 χρόνια η Ελλάδα ξεκίνησε από σχεδόν μηδενική βάση και πλέον διαθέτει τεχνολογικό οικοσύστημα που αντιστοιχεί στο 1,5-5% του ΑΕΠ. Αν και υπολείπεται του ευρωπαϊκού μέσου όρου, η πρόοδος είναι αξιοσημείωτη. Τόνισε ότι η ποιότητα των επιστημόνων που φεύγουν από τη χώρα είναι εξαιρετικά υψηλή και πως η επιστροφή τους μπορεί να επιτευχθεί μέσω συνεργασιών, πρόσβασης σε κεφάλαια και ισχυρών θεσμών. Επισήμανε, τέλος, τη σημασία της καλλιέργειας επιχειρηματικού πνεύματος ήδη από τη φοιτητική ηλικία.
Διεθνείς Πρακτικές & Εκπαίδευση στην Πράξη
Καλές πρακτικές από διεθνή πανεπιστήμια και εκπαιδευτικούς οργανισμούς παρουσιάστηκαν σε συζήτηση που συντόνισε η δημοσιογράφος του Ελεύθερου Τύπου κ. Ελπίδα Οικονομίδη, αναδεικνύοντας την αξία της ηγεσίας, της διαπολιτισμικής προσέγγισης και των δεξιοτήτων του μέλλοντος.
• Ο κ. Clemente Pinedo, Executive Coach στο IMD, υπογράμμισε ότι η ηγεσία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης απαιτεί ενσυναίσθηση και αυθεντικότητα, και πως οι ηγέτες του μέλλοντος πρέπει να καθοδηγούν ανθρωποκεντρικά.
• Ο κ. Χάρης Δασκαλάκης, CEO του BCA College, σημείωσε πως η εκπαίδευση άλλαξε μετά την πανδημία, με έμφαση στην καλλιέργεια soft skills και στη σωστή αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης ως εργαλείο ενίσχυσης, όχι υποκατάστασης της δημιουργικότητας.
• Ο κ. Κωνσταντίνος Παργινός, Πρόεδρος Δ.Σ. της Astir Beach και καθηγητής στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Μονακό, μίλησε για την ανάγκη επαναπροσδιορισμού του ρόλου του ακαδημαϊκού και της καθοδήγησης με βάση τις δεξιότητες των φοιτητών.
• Ο κ. Στέφανος Γκαντόλφο, Director Athens Global Center Columbia, παρουσίασε πρωτοβουλίες διασύνδεσης πανεπιστημίων με την επιχειρηματικότητα, ανακοινώνοντας πρόγραμμα του Columbia που θα ξεκινήσει στο Πολυτεχνείο Ελλάδας τον Ιανουάριο του 2026 και θα διατίθεται δωρεάν.
• Ο κ. Δημήτρης Τζανιδάκης, καθηγητής του BCA College, υποστήριξε την ανάγκη για ενεργητική, βιωματική μάθηση από το δημοτικό, αντί της αποστήθισης.
• Η κ. Βιργινία Κόκιου, Legal Counsel του Foresight Greece, αναφέρθηκε στη σημασία της εκπαιδευτικής πρόβλεψης, με πολιτικές που ανταποκρίνονται σε μελλοντικά σενάρια τεχνολογικής και κοινωνικής αλλαγής.
Soft Skills και Οργανωσιακή Απόδοση
Στην καίρια σημασίατων soft skills και της οργανωσιακής κουλτούρας στην παραγωγικότητα, τη συνεργατικότητα και την προσαρμογή στην αλλαγή εστίασε πάνελ υπό τον συντονισμό της Δημοσιογράφου της εφημερίδας Παραπολιτικά κ. Ισμήνης Χαραλαμποπούλου.
EduTech: Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση
Με συζήτηση επικεντρωμένη στις καινοτομίες στην εκπαιδευτική τεχνολογία, με έμφαση στην εξατομίκευση, την ενίσχυση της πρόσβασης και την ψηφιακή ενδυνάμωση μαθητών και φοιτητών, ολοκληρώθηκε η ημερίδα. Το πάνελ συντόνισε η κ. Ισμήνη Χαραλαμποπούλου, Δημοσιογράφος στα Παραπολιτικά.
• Η κ. Μαριλίζα Ποντικού, Ιδρύτρια του Children’s Institute of Technology και EduTech Specialist, παρουσίασε την πορεία ίδρυσης του ινστιτούτου που εισάγει την τεχνολογία σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Μέσω συνεργασιών με εθελοντικές ομάδες, οι υπηρεσίες φτάνουν σε απομακρυσμένα σχολεία και ευάλωτες ομάδες, μέσω εκπαιδευτικών εργαστηρίων.
• Η κ. Anna Natsvlishvili, CEO & Co-founder της Morphoses, παρουσίασε τη δράση της στην προώθηση soft skills μέσω πλατφορμών που αξιοποιούν τεχνολογίες AI και gamification, τονίζοντας ότι η εξατομικευμένη μάθηση ενισχύει το ενδιαφέρον των μαθητών.
• Ο κ. Γιώργος Νικολετάκης, Δ/νων Σύμβουλος του 100mentors, παρουσίασε την εφαρμογή mentoring σε σχολεία, ενώ ο κ. Βασίλης Βέλκος, Co-Founder & Co-CEO του Code.Hub, εστίασε στη σημασία της ψηφιακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και μοιράστηκε την εμπειρία από τη δημιουργία της πρώτης ακαδημίας coding και ψηφιακών δεξιοτήτων.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη την εκδήλωση στον παρακάτω σύνδεσμο: https://youtu.be/8CcBOJ628qk .